Tervetuloa uusi kymmenluku!

Totta se on! Viimein kolmannen Superdieettiviikon jälkeen pääsin ihailemaan uutta kymmenlukua vaa'an näytöllä. Jes! 💪🏻

Tein korjausliikkeen kaikissa viime viikolla luettelemissani epäkohdissa: en syönyt proteiinivanukasta, yritin muistaa juoda enemmän vettä ja olla aktiivisempi arjessa. Ei näistä ainakaan haittaa ollut, koska paino putosi viime viikon aikana kokonaisen kilon.

Uusi ihastukseni: grillattu pikkusalaatti. Kuulostaa erikoiselta, maistuu ihanalta! 

Yksi selkeä ongelmakohta minulla edelleen on, nimittäin nukkuminen. Harvoin saan itseni edes sänkyyn ennen puoli yhtä yöllä. Nautin suunnattomasti rauhallisista illoista, jotka omistan vain itselleni. Sellaista aikaa, jolloin voisin keskittyä vain itseeni, ei muulloin tietenkään ole, koska lapset. 

Joten asia ei ole ihan yksinkertainen. Painonpudotuksen kannalta nukkumaan kannattaisi mennä noin klo 22 ja olenkin miettinyt, pitäisikö tässä asiassa tehdä jonkinlainen kompromissi. Ihan tyystin en vapaa-ajastani ole valmis luopumaan, sillä uskon myös sen palvelevan hyvinvointiani. Mutta kyllähän asiassa vähän parantamisen varaa voisi olla. 

Kuva: Kilot veks! Onnistujan opas 2017, s. 14.

Kompromissin tekeminen tarkoittaisi kohdallani nyt käytännössä sitä, että menisin nukkumaan vaikka keskiyöhön mennessä ja hiljalleen pyrkisin aikaistamaan sitä, kunnes pääsisin rytmiin, jossa menisin aina nukkumaan klo 22 - 23. Näin päiväni olisivat todennäköisesti aktiivisempia ja palautuminen parempaa. Tällöin painonkin pitäisi pudota paremmin ja kokonaisvaltainen elämäntapamuutokseni olisi sekin paremmissa kantimissa.

"Jatkuvasti vajaaksi jäävät yöunet vaikeuttavat painonhallintaa. Alle seitsemän tuntia nukkuvilla aikuisilla on merkittävästi enemmän ylikiloja kuin yli seitsemän tuntia nukkuvilla. Unitutkimuksissa on havaittu, että osittainen tai täydellinen unenriisto nostaa kortisoli- eli stressihormonitasoja, häiritsee sokeriaineenvaihduntaa ja lisää ruokahalua." (Kilot veks! Onnistujan opas 2017, s. 14.) 

Tähän olisi siis vankat perusteet puuttua. Mutta hiljaa hyvä tulee, eli askel kerrallaan tässäkin. Muutos maittaa edelleen ja on ihana huomata, kuinka paljon positiivista on jo tapahtunut. Olen pudottanut kaikkiaan noin yhdeksän kiloa siitä kun aloitin ja jo nyt näytän paljon paremmalta, jaksan liikkua paremmin, olen pirteämpi ja aikaansaavampi. Matkaa maaliin on edelleen, mutta jatkan hyvillä mielin eteenpäin täysin vakuuttuneena siitä, että elämäntapani on jo muuttunut lopullisesti, vaikka toki tiedän senkin, että suurin osa muutoksesta on vielä tekemättä. Mutta täältä tullaan! 

🎶"And nothing can stop me
Nothing can stop me now" 🎶

___________________________

Kuvat ja sitaatit: 

Hyvä terveys -lehden teemanumero Kilot veks! Onnistujan opas. Unta laihdutuslääkkeeksi, s. 14. Sanoma Media Finland Oyj 2017.

Hollman, Mark 2013: Nothing can stop me now. Albumilta Planes.


Kommentit

  1. Vau! Hienosti olet saanut kiloja pois :) Itselläni on ihan sama ongelma tuon nukkumisen kanssa. Esim. blogia tulee kirjoiteltua juuri siihen aikaan kun kannattaisi nukkua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Vaikka oikeastaan kyllä liioittelen tuossa, kiloja on nimittäin karissut suunnilleen 9, kun nyt uudelleen mietin. Pitää korjata se. Mutta hyvä juttu joka tapauksessa.

      Niin se taitaa usein olla, että Pienten lasten vanhemmilla se "oma aika" on usein juuri illalla, ja aika usein se tulee ihan tarpeeseen ;)

      Poista
  2. Onnittelut pudotuksesta! Samaistun tässä tekstissä taas pariinkin asiaan: proteiinivanukkaisiin ja nukkumisongelmiin. Munkin mielestä proteiinivanukkaat ovat joskus ihan liian hyviä, mutta olen pystynyt pitämään kuitenkin säännön, että saan syödä niitä vain lenkkipäivinä (jolloin proteiinille onkin tarvetta) ja silloinkin yhden päivässä.

    Nukkuminen on sillä lailla ärsyttävä ongelma elämäntaparemontissa, että sitä ei voi noin vain päättää. Sellaiset jutut ovat vain oman päätöksen varassa, että liikkuuko enemmän ja millaisia ruokavalintoja tekee, mutta eipäs sitä voikaan noin vain päättää, että nyt nukun enemmän... Itse saatan kyllä päättää mennä aikaisemmin nukkumaan ja toteuttaakin sen, mutta aika usein sängyssä lojuessa saa sitten odottaa nukahtamista jonkin aikaa. :D Jotain apua tähän on kuitenkin tuonut se yleinen elämäntapojen siistiminen – kun syö ja liikkuu tasapainoisesti, keho alkaa vähän ymmärtää milloin on järkevää nukahtaa ja stressiä (se yleinen nukahtamisvaikeuksien syy) on helpompi käsitellä. Joten tsemppiä unirytmin parantamiseen, ei siihen mitään taikakeinoa ole mutta se on jo tosi hyvä tiedostaa, että sille kannattaa tehdä jotain. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi ja kiitos tsempistä! :) Itselläni ei onneksi ole ongelmaa nukahtamisen tai nukkumisen kanssa sinänsä, vaan vika on enemmänkin siinä, että en malta/halua mennä kovin aikaisin nukkumaan, koska iltaisin minulla on aikaa tehdä omia juttujani, joita ei juuri pääse tekemään lasten ollessa hereillä.

      Vakavampi juttu olisivatkin todelliset uniongelmat, siinä ei pelkkä päättäväisyys tosiaan auta. Toki itsellänikin on joskus ollut nukahtamisvaikeuksia juuri tuon mainitsemasi stressin vuoksi, mutta onneksi harvoin. Olet takuulla oikeassa myös siinä, että elämäntapojen siistiminen voi tuoda apua myös tällaisiin ongelmiin. Taitaa olla sellanen pyhä kolminaisuus tää ruoka, liikunta ja uni. Tukevat hyvässä toisiaan, mutta kun yksi on vinksallaan, vaikuttaa se heti muihinkin ja siksi elämäntapamuutoksessa voi tosiaan olla hyvä huomioida kaikki kolme. Niin hyvin, kuin se kullekin mahdollista on.

      Poista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit